نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3618
-
الف
+

«چهل و چهار چشمه» از اماکن گردشگری تاجیکستان + تصاویر

در این گزارش با «چهل و چهار چشمه» یکی از اماکن بی نظیر گردشگری در تاجیکستان آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، «چهل و چهار چشمه» در ناحیه ناصر خسرو ولایت «ختلان» در حدود 230 کيلومتری پايتخت تاجيکستان از اماکن بی نظیر گردشگری و یکی از نادرترین مکان های آب پاک در جهان است.

در جنوب تاجیکستان، نزدیکی تلاقی سرحد سه کشور تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان که از جمله گرمترین نقاط تاجیکستان بوده و عمدتاً ازبک نشین است، بعد از عبور از شهر توز(توس) و پشت سر گذاشتن مناطق سرسبز، باغ ها و مزارع زیبا، به وادی خشکی وارد می شویم که در میانه آن مجموعه زیبای «چهل و چهار چشمه» قرار دارد. 

این منطقه تفریحی همه روزه به ویژه در دو فصل بهار و خزان پذیرای بسیاری از گردشگرانی است که به امید شفا و گذراندن اوقاتی خوش و کمی دم گیری(استراحت) به آنجا می آیند. 

در این مکان پنج چشمه از عمق زمين خارج ‌شده و سپس آب آن ها به 39 جوی کوچک تقسيم شده و به همين دليل به «چهل و چهار چشمه» معروف شده‌ است.

آب جاری شده از اين چشمه ها پس از طی مسافت کوتاهی، با پيوستن به يکديگر کانال آبی به پهنای حدود 12 تا 13 متر را تشکيل می‌دهد که محيط مناسبی را برای پرورش انواع ماهيان بوجود آورده است. 

مردم تاجیکستان در مورد چگونگی شکل گیری این مکان و تاریخ آن روایت های متعدد و متنوعی را نقل می نمایند و باورهای بسیاری دارند.

مردمی که به این مکان می آيند، معتقدند که استحمام در اين چشمه موجب رهایی از درد‌ها و امراض می‌شود.

ساکنان مناطق اطراف و افرادی که به این منطقه گردشگری می آیند معتقدند که آب چهل و چهار چشمه تاجيکستان برای جلوگيری از ريزش موی سر، پیشگیری از خون بینی، درمان مارگزيدگی، ریزش، استخوان درد، مالاريا، سردرد، فشار خون، بيماری‌های پوستی، نازايی، نارسايی کليه، بيماری‌های قلبی، جنون، درد گوش و چشم و برخي ديگر از بيماریها مفيد است.

گفته می شود آب این چشمه از عمق 3400 متری خارج می شود و دارای 16 نوع ماده معدنی مختلف است.

م ح

نظر شما
ارسال نظر